När Tomten säger att det är ok? När du skrapar den första vita frosten på bilrutan? Eller finns det en oskriven lag som menar att pepparkakor är förbjudet att äta före första advent. Inte förrän det högtidliga tillfället när du sätter stakarna på plats i dina fönster!
Sanningen är att många ÄR traditionsenliga och håller locket på ända fram till jul. Men de flesta smygäter nog och njuter året runt. Man kan ana varierande trender i totalförsäljningen av pepparkakor bakåt i tiden. Om sommaren varar länge eller om hösten kommer tidigt kan det generellt påverka köplusten vad gäller pepparkakor. Så hur mycket is (eller pepparkakor) i magen – har du?
Allt fler pysslar i facebookgrupper
Just nu sägs det att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Kanske är det därför “pysseltrenden” går så starkt framåt? Aktiviteterna i olika svenska facebookgrupper kan bestå av 10-tals inlägg i varje grupp om dagen – eller mer. Alla idéer och uppslag är galet kreativa. Otroligt mycket hantverk. Det verkar finnas hur mycket tid och skaparglädje som helst. Experter av alla de slag – virkar, skapar i lera och hittar på nya spännande konstnärliga verk av skrot. Här några exempel på facebook-grupper:
Julaktivister börjar redan under sommaren
En annan samling människor som jag med min medfödda CSI-kompetens kollat upp den senaste tiden – är personer som är helt besatta av julen – JULAKTIVISTER. De börjar redan under sommaren (eller tidigare) att längta, planera, skapa, blogga, publicera bilder och surfa efter julens alla nyheter. Det finns till och med en julblogg som handlar om julbloggar –julbloggar.nu. Och det här intresset verkar bara växa vilt utan hämningar.
Varför ökar behovet av att skapa och pyssla?
Varför just nu? Jag menar… när jag växte upp fanns en massa (numera nedlagda) hemslöjdsbutiker och garnaffärer osv som på den tiden ofrivilligt besöktes i sällskap med föräldrarna. Är det en ny generation av hemslöjdsmänniskor som är på gång? Fast på nätet.
Eller kanske är det för att vi är trötta på att scrolla inlägg med selfies, matbilder och följa märkliga politiska debatter? Helt plötsligt har vi fått massor av tid över när avhållsamhet från mobilen är det som gäller – enligt de senaste rönen. Eller har de digitala medierna öppnat nya dörrar för dem som vill visa sina “pryttlar” för världen och kanske göra en och annan affär. Alltså “fatta” hur mycket pyssel det finns där ute. Eller vad tror du det beror på?
När vi nu hastigt går över till #hashtaggar så vill jag bara säga att det finns hur många som helst. De verkar vara vanliga att köpa som ord i AD-wordsannonsering. Har du någon # som du följer?
Lanseringen av Gille Mini pepparkakshus
Redan våren 2019 fick vi på Annaochanna i uppdrag att fundera på hur vi skulle kunna skapa uppmärksamhet kring den nya produkten Gille Mini pepparkakor. Det var innan vi förstod att den på grund av det stora intresset – säljer sig själv. Redan i augusti hade julbloggare fått nys om nyheten – flera veckor före pressmeddelandet om att nyheten skulle komma ut i butik! Positivt för pepparkaksförsäljningen.
Jul men inte jul i oktober
På Annaochanna älskar vi samarbete med duktiga och kreativa människor. Det behöver inte nödvändigtvis vara världskändisar. Mycket viktigare är då att de är engagerade, trovärdiga och inspirerande. Just Susanne är en sådan person. Vi har tidigare sett hennes arbete med sin blogg Hus24 på www.homspo.se och upptäckte då hennes känsla för det ljuvliga. Ett styling-manér och sinne för inredning som vi kände passade varumärket Gille.
Idéer och bilder sätter nivån på kommunikationen
Gratis fria bilder i all ära men i dag när det tas fram mycket bilder utan tanke, erfarenhet och utbildning – är det lätt att kommunikationen blir intetsägande.
Man kan skönja en tydlig skillnad på varumärken/företag beroende på om man har en/ett bildstil/manér, eller om företaget har olika typer av bilder som inte har någon samhörighet i sin känsla och stil. Det är ganska vanligt att företag i samma bransch dvs konkurrenter i dag kommunicerar exakt samma saker och använder liknande bilder vilket gör att fokus ökar på pris och relationer i säljsituationen.
Det finns inget rätt och fel. Men det måste finnas ett syfte/mål med det man ska göra och en idé som ligger i linje med vad kommunikation ska prestera framåt. Helst ska varumärkets bilder ha igenkänning och särskilja sig från konkurrenterna. Berätta med egen tonalitet och särpräglad design. Det kan handla om känslor som man vill att varumärket ska förknippas med. Självklart medverka till försäljning av exempelvis pepparkakor. Hur berör dessa bilder dig? Vad får du för tankar?
Attraktiv utan att vara “reklamig”
Vi är egentligen tillbaka till den tid då “reklam” var mun-till-mun-metod där rekommendationer, ord och story-telling mellan konsumenter var det viktigaste. Ingen vill egentligen ha reklam som bara är reklam – utan tanke och finess. Ingen orkar med att ta till sig kommunikation som har för mycket kommersiell känsla. Redan på avstånd ryggar du när du vet att någon ska försöka sälja PÅ dig något. Känslan när en telefonsäljare ringer och säger att de inte ska sälja något till dig…
Måste vi ha med förpackningen?
Sjävklart måste man ha med förpackningen. Man kan bara visa den och berätta. En NYHET i sig har ett värde. Iallafall för den som är törstande, sökande och grundar sitt beteende på att vara bland de första som köper något för att vara just först bland sina vänner. Men över tid behövs en story, en upplevelse eller en konceptuell idé som går att upprepa och följa med variation på olika sätt i olika media. Precis som vi följer bloggare, Instagrammare, Youtubers och exempelvis Pernilla Wahlgren och hennes dotter Bianca.
Från brief, idé, mål, syfte till hållbar kommunikation!
Varumärket Gille – gör varje dag lite rosa. Just vad det betyder kan vara olika för olika människor. Men färgen är så klart viktig. ROSA. Men också känslan av njutning, gemenskap och kanske att kakorna är bakade i Sverige. Att vara rosa är på något sätt glädje i stunden tillsammans. När Gille tog fram den nya produkten Gille Mini pepparkakshus kan man nästan förstå att det var lite rosa stoff som fick geniknölarna att vibrera hos produktutvecklarna.
Det här är en bildserie som handlar om pyssel på barnkalaset som vi arbetet med i digitala/sociala media under oktober månad. Det är bara början på något som kommer fortgå hela hösten fram till nyår. Idéer, kommunikation och mycket mer som både bygger varumärket Gille och medverkar till försäljning av hela sortimentet – över hela Sverige.
Tack alla på Gille för möjligheten och det stora förtroendet vi får.