Beteendeanalyser, AI, GDPR, VR UX-design och programmatic. Appar, webbar, sociala medier, chattfunktioner och just-in-time kommunikation. Influencers, bloggar, poddar och digital hysteri. Känner du stressen över att du inte vet hur du ska annonsera på Tik Tok där den yngre generationen nu är?

När du besöker Bäckaskog Slott försvinner den stressen. På ett mystiskt sätt blir du själsligt berörd av det genuina slottet som ligger intill ”kanot-vänliga” Ivösjön. Innergården berättar något – utan att säga ett enda ord. Naturen möter dig som ett behagligt litet väsen. Oväntade skrymslen och vrår inspirerar och trots att det gått 700 år känns det som allt som hänt där fortfarande lever. Ett och annat spöke får du räkna med.

Har du funderat på vad du, din tjänst eller produkt tillför världen? Hur smakar du? Vilken upplevelse levererar du? I alla flöden av trendrapporter kan du allt oftare läsa om transparens, ärlighet och vikten av leverera ett värde. Med hög servicenivå.

Efter flera mer eller mindre avancerade provfotograferingar och idémöten kom vi fram till att det unika med Bäckaskog Slott är dess ålder och långa samt spännande historia. Men också människorna som jobbar där och driver verksamheten. Traditioner i miljoner. Den goda och närproducerade maten som är tidsenligt ”casual” gourmet tillagad från grunden. Positioneringen blev Bäckaskog Slott – Mystik och romantik sedan 1200-talet.

En av orsakerna till att logaritmer förändras handlar om rädslan för att vi inte orkar se alla inlägg. Det ökande antalet inlägg tar självklart mer tid. Omsorgen om innehållet sjunker och att fylla alla plattformar prioriteras mer än att fylla dem med något som förmedlar något värde för mottagaren. Noll särskiljande. Bilderna blir mer lika. De mest klickade säljargumenten används av fler och varumärkenas unika känsla suddas ut. Datastyrt och väl-analyserat. Som om vi skulle bära samma kläder, uttryck och säga samma saker till varandra och dessutom gå åt samma håll. Ja, kanske…

Hur skapar man då ett bildmanér som är mystiskt och romantiskt? Först och främst behövs en riktigt duktig och professionell fotograf och en kreatör och drivande kraft som ställer höga kvalitetskrav. Jag måste säga att Serny Pernebjer är ett guldägg! Tillsammans har vi genom fler processer drivit fram ett uttryck (mest Serny) som jag skulle vilja ge namnet ”Skumpa Light” eller ”Spooky Romance”.

Vår första tanke var att arbeta med mystiska, mörka bilder med spöklika toner av väsen som dök upp i periferin. Men det blev för tungt vid presentationen av hotellrum och mat på restaurangen. Vi provade traditionella dokumentära bilder. Ingen känsla. Med tiden inriktade sig Serny på ett romantiskt bildmanér med mystik i en drömsk oskärpa.

Förmågan att teknisk ta bilder är många förunnande. Inte minst med mobilen och alla filter. Men ofta glöms vikten av kunskap och det konstnärliga att ta bilder som är unika för ett speciellt varumärke. Precis som en grafisk logotyp profilerar genom att upprepas på bilar, arenaskyltar eller logofierade kläder, kan bilder skapa igenkänning. Förmedla en upprepande känsla – både i ljus och vinkel. Färg, toner och uttryck. Hur viktiga är bilder i dagens kommunikation? Ovärderliga!

Bildernas innehåll har planerats enligt ett grovt manus som handlar om en ny hemsida för Bäckaskog Slott. Deras kunderbjudande ska upplevas i den digitala världen. Vi lämnar alla argument därhän och har helt fokuserat på det som många bloggare och influensers gör – bygga ett varumärke med ett eget bildmanér. En egen stil och känsla. Enhetligt.

Serny har knäppt 100-tals bilder och noga valt ut dem som ska kommunicera boendet, alla event och all god mat. I det närmaste väntar fotografering av julmat och konferens. Modellerna är redan bokade.

Arbetet startade med att kolla upp alla slott och deras hemsidor. Vi diskuterade vilka värden de kommunicerade. Många liknade varandra. Andra fokuserade på spa och en del på konferenser. Ingen aktör hade ett eget bildmanér eller kommunicerade tydliga tankar kring varumärkets position.

För Bäckaskog Slott är hemsidan den absolut viktigaste marknadsföringskanalen. Vi kan locka hur många besökare som helst till www.backaskog.se, men om vi inte kan förmedla en upplevelse och känsla på plats spelar det ingen roll. Hur många människor läser texterna om de inte känner en positiv upplevelse i bilderna?

En viktig del har varit just ärlighet och transparens. Allt vi har fotograferat är tagningar av verkligheten i nuet. Med undantag av några modeller. Vi har inte ”stylat” en enda tagning. Däremot är personalen, Anna och Per fantastiska beställare som gett oss förtroendet att göra detta fantastiska, roliga och viktiga arbete med varumärket. Vi har med ansvar fått skapa i frihet!

Ju mer jag tittar på bilderna, ju fler bilder vill jag se. Bilderna är framtagna för att kunna användas på olika sätt. För att bygga varumärket. Utomhusreklam, annonser och som inlägg på sociala media. Kontinuiteten och variationen av innehållet i bilderna kommer både skapa igenkänning och nyfikenhet. Framförallt bygga positionen – Mystik och romantik sedan 1200-talet. Bara vänta och se tills du sett alla bilder. Helt galet fina!

Men det kan ju vara så att du redan nu är sugen på att besöka det här fantastiska slottet. Då är det bara att gå in på den befintliga hemsidan www.backaskogslott.se och boka rum. Upplev detta underbara ställe live! Det slår allt.

Den nya hemsidan kommer släppas efter årsskiftet ungefär jan-feb 2020. Inför den nya säsongen. Glöm inte att kolla upp sidan och alla fina bilder då! 😉

Är du nyfiken på vad vi kan göra för dig? Tveka inte att boka en presentation med oss. Gå in på www.annaochanna.se så hittar du allt där. Eller maila oss: anna@annaochanna.se alt serny@annaochanna.se