Kampanj i sociala medier stöttar försäljning i butik

Kund: Gille
Uppdrag: Produktkampanj på sociala medier

Bakgrund
Under våren lanserade Gille sina klassiska pepparkakshjärtan som en vårnyhet för den som vill kunna äta krispiga pepparkakor när som helst, och inte bara när det vaknas glögg och julklappar. Paketerade i en fin, dekorativ och vårig plåtburk – perfekt till vårens och sommarens alla fikastunder. Pepparkakorna är ”limited edition” och finns i en begränsad upplaga i välsorterade Ica-butiker. För att driva försäljning i butikerna ville Gille marknadsföra nyheten på sina digitala plattformar.

Idé och kommunikation
Vi valde att jobba med det fina mönstret och känslan av ”vår” för att skapa kommunikation kring nyheten och väcka uppmärksamhet. Pepparkakor till våren? Går det verkligen? Det är klart! Kolla bara in den här burken! Vem vill inte ha med sig den på picknicken eller ställa fram på fikabordet? Kommunikationen hänger ihop med mönstret på burken vilket gör att konsumenter som sett inläggen på Gilles sociala medier känner igen burken i butik.

Medier
Utifrån idén tog vi sedan fram kommunikation i form av bilder, animationer och copy anpassade för Gilles hemsida, Facebook och Instagram.

Gille.se

 Ny toppbild och en kort artikel där nyheten presenteras.

 

Facebook och Instagram

 

Ny toppbild på Facebook. Animation för att skapa nyfikenhet och copy till inlägget som stöttar budskapet. ”Här kommer vårens godaste nyhet: Nu kan du äta krispiga pepparkakshjärtan när du vill!”

 

Instagram Stories

 

Animation som hänger ihop med inläggen och som upprepas med målgruppsanpassad annonsering.

 

Är du också i behov av nya kreativa idéer med koppling till ditt varumärke och din strategi? Tveka inte att ringa 0456-440 300 så svarar vi!