Kund: Teko Tryck
Uppdrag: Kommunikationsstrategi

Bakgrund
Teko Tryck har länge försökt marknadsföra sina disktrasor som miljövänliga, men hur mycket man än har försökt har många svårt att ta in och förstå hur fantastisk den fyrkantiga lilla grejen faktiskt är.

Den svenska disktrasan är nämligen inte bara fantastiskt användbar, den är dessutom snäll mot miljön. Den är gjord av hundra procent biologiskt nedbrytbart material. Disktrasan bidrar även till minskad användning av hushållspapper och är en given ersättare till många andra länders trasor som ofta innehåller plast. Den kan dessutom tvättas i disk- och tvättmaskin, kokas och återanvändas hur länge som helst. Nästan i alla fall. På Tekotrycks tryckeri trycks dessutom trasorna med deras egen vattenbaserade och miljövänliga färg.

Disktrasan tas ofta för given i Sverige, som en självklarhet i vardagen. Men den är faktiskt mycket mer än så. Men hur får vi fram att disktrasan är en riktig vardagshjälte?

Utmaning
Få människor att förstå hur miljövänlig vår svenska disktrasa faktiskt är. Väcka uppmärksamhet med något som kanske bara är en ”tråkig” självklarhet i många hem.

Resultat
Klimatet och miljön är en viktig fråga, och allt fler bryr sig och tar ställning. Det finns dessutom flera skräckexempel på vad som kommer hända om vi inte gör något – nu. För att fånga människors uppmärksamhet valde vi därför att jobba med budskapet ”Utdöda djur som hade levt om vi varit lite smartare”. Första steget i kommunikationen blev en folder till en stor mässa i Tyskland.

 

Nu kommer vi att jobba vidare med konceptet och utveckla det stegvis under hela året. Fortsättning följer!

Arbetsgrupp på Annaochanna
Strategi/CD: Anna Ingesdotter
Grafisk formgivare/illustratör: Serny Pernebjer
Copywriter: Tove Ronnebäck