En jubileumstidning med hjärtat i bygden

Kund: Sölvesborg-Mjällby Sparbank
Uppdrag: Ta fram en jubileumstidning för utskick till alla hushåll i Sölvesborgs kommun

Bakgrund
I år fyller Sölvesborg-Mjällby Sparbank 180 år. Det kommer att firas med olika aktiviteter och evenemang under hela 2019. Allt från födelsedagskalas och jubileumsbakelse till padelturnering, allsång på Killebom och magishow finns på agendan. En del i att lyfta fram jubileumsåret har varit att ta fram en tidning med nedslag från bygden.

Idé och kommunikation
Inte för ”reklamig”. Få fram budskapet ”med hjärtat i bygden”. Tydlig avsändare i form av Sölvesborg-Mjällby Sparbank. En tidning med läsvärde för såväl unga som gamla, sölvesborgare som turister.

Den första maj 1839 hölls det första intressemötet kring skapandet av en sparbank i Sölvesborg. I dag, 180 år senare, är Sölvesborg-Mjällby Sparbank den ledande banken i kommunen. Det unika med banken är att sparbanksidén är densamma som för 180 år sedan. Sölvesborg-Mjällby Sparbank är en egen bank som äger en liten del av Swedbank – inte tvärt om. Eftersom banken drivs utan enskilt vinstintresse kan de använda en del av vinsten till att stödja lokalt kulturliv, företagsamhet och föreningsliv. Sölvesborg-Mjällby Sparbank är ingen storbank – det är en lokal bank med hjärtat i bygden.

Annaochannas grundare Anna har jobbat tillsammans med Sölvesborg-Mjällby Sparbank i 13 år och låg också bakom hela varumärkesarbetet när ”med hjärtat i bygden” togs fram. Förutom en pay-off som säger väldigt mycket om banken har meningen en viktig betydelse i allt som kommuniceras. För oss har det därför varit viktigt att hitta en fin avvägning där vi verkligen får fram bankens betydelse för bygden och dess invånare utan att det blir för ”reklamigt”. Med dessa tankar i bakhuvudet började vi i ett nära samarbete med marknadsavdelningen på Sölvesborg-Mjällby Sparbank spåna fram ett innehåll. Ett innehåll som ska engagera läsaren. Ett innehåll som ska intressera såväl unga som gamla, sölvesborgare som turister.

Susann Hammad, marknadschef på Sölvesborg-Mjällby Sparbank.

Resultat
Med nedslag i bygdens lokala kulturliv, företagsamhet och föreningsliv slutade det med en tidning med en härlig blandning och stor variation. I tidningen finns reportage från en av Sölvesborgs Riksteaterförenings alla föreställningar, nedslag hos framgångsrika företagare som Jenny Persson (Jennys Klipphörna), Jonas Robertsson (Matöppet) och Anna Persson (Bondfrun) och djupgående intervjuer med lokala föreningar som Barnfestivalen, Firehawks, Sölvesborgsgymnasterna, Scoutkåren och Sillastrybarna. Ett härligt vinterbadargäng har fått utse Sölvesborgs bästa badstrand, vi tipsar om vad man kan göra under ett dygn i Sölvesborg och en smakpanel får provsmaka och betygsätta jubileumsbakelsen. I tidningen finns en blandning av högt och lågt – men allt tar avstamp i ”med hjärtat i bygden”.

Vi tackar Sölvesborg-Mjällby Sparbank för det otroligt roliga och fina uppdraget och önskar alla ett roligt jubileumsår!

 

Arbetsgrupp på Annaochanna
Strateg/CD: Anna Ingesdotter
Grafisk formgivare: Jenny Stenberg
Fotograf: Serny Pernebjer
Copywriter: Tove Ronnebäck