En bild säger mer än tusen ord. Det är sedan gammalt. Men bilden säger också en hel del om varumärket. I dag möts vi av budskap vart vi än vrider och vänder oss. Vid busshållplatsen, i butiken och inte minst på sociala medier. Det är nästan omöjligt att undvika. Att sticka ut och inte försvinna i bruset av miljontals bilder är därför viktigare än någonsin.
Kvalitet eller kvantitet?
Är en framtvingad bild bättre än ingen alls? Ja, kanske för stunden. Men inte på sikt om du verkligen vill bygga ditt varumärke. Då finns det andra frågor du kan ta dig en funderade kring: Vilket är ditt företags riktiga passion? Vad särskiljer dig från dina konkurrenter?
En som vet allt om bildens betydelse och som under sina verksamma år som fotograf blivit lite av en expert på att hitta det där lilla extra, själen, hos varje företag är Annaochannas fotograf Serny Pernebjer. Hans erfarenhet sträcker sig mer eller mindre över en halv livstid, och under sina år på Annaochanna har han fått ta sig ann fotoprojekt åt flera olika kunder inom en mängd olika branscher.
Bilder som bygger Deletes varumärke
Delete är ett av Nordens ledande fullserviceföretag inom miljötjänster och är i dag verksamma inom tre affärsområden: industri- och fastighetsservice, rivning och återvinning och avfallshantering. ”We Delete your problems” kommunicerar de. Att det är ett tufft arbete är inget de vill sticka under stolen med.
För några år sedan fick Serny i uppdrag att ta fram ett bildmanér för varumärket. Ett manér som i dag genomsyrar alla Deletes bilder. För att få fram rätt känsla har Serny varit med på foto- och reportagejobb på industrier, bruk och rivningsprojekt runt om på flera olika platser i landet.
Hur tänkte du när du tog fram manéret?
– För att få fram den tuffa känslan i bilderna tog vi fram ett manér som är ruffigt och lite skitigt men ändå med en edge och skärpa. Nu använder vi alltid det. Jag har till och med gjort ett funktionsmakro i Photoshop som Delete enkelt kan använda själva för att all kommunikation ska hänga ihop. Målet är att man direkt ska känna igen en bild som är från Delete.
Bilder som inspirerar Altanglas kunder
Som tidigare husfotograf axlar Serny gärna uppdrag där han får möjlighet att lyfta fram det vackra i olika miljöer. Med interiör- och exteriörbilder från Altanglas nybyggnationer på såväl stora hyreshus och inglasningar som privata altaner har Altanglas bildmaterial som de kan använda för att inspirera sina kunder, både på sin hemsida och i säljande broshyrer. Efter ett lyckat samarbete har Serny även fotograferat deras nyckelfärdiga Attefallshus.
Vad är viktigt att tänka på när man fotograferar interiör- och exteriörbilder?
– Att få fram en känsla av renhet. Det ska kännas stilfullt och tilltalande. Något som är extremt viktigt att tänka på är raka linjer, annars blir proportionerna helt fel.
Matbilder lyfter Falkeskogs produkter
I samband med att Annaochanna designade om hela Falkeskogs sortiment togs dessutom en helt ny hemsida fram med ett helt nytt text- och bildspråk. ”Vi står för innehållet” är numera budskapet, det som kommuniceras. Ett mål med relanseringen är att jobba för ”sill varje dag”. Sill är något vi kan äta på frukostmackan, efter träningen eller som mellanmål. Inte bara till påsk, midsommar och jul. Det är extremt nyttigt och har flera hälsosamma fördelar. På hemsidan finns därför en flik med receptbilder och nytänkande sätt att äta sill på.
Precis som med Delete tog Serny fram ett bildmanér till Falkeskog för att särskilja dem från sina konkurrenter och samtidigt bygga sitt eget varumärke. Serny har själv ett stort matlagningsintresse och matbilder har blivit lite av hans ess i rockärmen.
Varför är det så roligt med matbilder?
– Alla har på ett eller annat vis ett förhållande till mat. Det engagerar, inspirerar och det tycker jag är jätteroligt. Att få arbeta fram en känsla som passar ett specifikt varumärke är också väldigt kul.
Vill du också ta fram ett bildspråk som bygger ditt varumärke och särskiljer dig från konkurrenterna?
Serny tar sig gärna ann uppdrag från flera olika branscher. Tveka inte att kontakta honom om du har några frågor eller funderingar. Han diskuterar gärna vilka möjligheter som finns över en kopp kaffe!
Serny Pernebjer, fotograf
serny@annaochanna.se
070-759 42 20